Afstudeerproject

SPUR

Challenge

De klantbetrokkenheid verbeteren in het werkproces van Koek met een delightful tintje. De co-creatie als delightful experience zelf.

Result

Een service proof of concept waarin de klant wordt meegenomen in het Koek proces middels analoge en digitaal te ontvangen kaartjes. Deze zullen aansluiten op de fase waar de klant zich in bevindt. Een concept met als hoofddoel: informeren, inspireren, enthousiasmeren en fascineren.



Over Esther & Niels:

Hét CMD-afstudeer duo die de opdracht van Koek met beide handen hebben aangepakt. Dat zijn wij - Esther en Niels die de studie Communicatie & Multimedia Design hebben gevolgd aan Avans Hogeschool te ‘s-Hertogenbosch. Inmiddels zijn we met vlag en wimpel geslaagd en blikken we hier terug op ons mooie afstudeerproject SPUR. 


Benieuwd naar het werk van Esther?

Bekijk portfolio

Benieuwd naar het werk van Niels?

Bekijk portfolio

De Uitdaging

De uitdaging die we van de studie hadden meegekregen was om specifieke hedendaagse trends toe te passen in het ontwerp. Wij hebben gebruik gemaakt van gamification en storytelling om van SPUR een totaalbeleving te maken.

Service Design Blueprint:

Deze service design blueprint is gemaakt met het doel om inzicht te krijgen in het proces en de betrokkenheid van de klanten van Koek.

Hackathon Time! Ideeën genereren en kijken wat het beste aansluit bij de behoeftes van de klanten van Koek. Dit is de functie geweest van de hackathon waaruit SPUR is ontstaan.

Proces

Het was geen rechte lijn die bewandeld is voordat SPUR geboren werd. Vele iteraties en concepten zijn hieraan vooraf gegaan. Middels user testen en gesprekken met stakeholders is het design proces in spiraalvorm meermaals doorlopen. Dankzij deze techniek is het proof of concept ontstaan.   

App

In de app kunnen klanten hun kaartjes vinden die aansluiten op hun behoeftes in het proces. Interacties die een bijdrage leveren aan het proces van Koek kunnen worden uitgevoerd, zodat de co-creatie wordt versterkt. Daarnaast is het een plek om te zien hoe ver men is in het SPUR proces.

Gamification

Gamification is geïntegreerd in het gehele concept van SPUR. Dit start bij de gedachtegang over het geven van analoge kaartjes op onverwachte momenten. En gaat verder in de app waar het inspeelt op het terugkerend bezoek, het uitvoeren van uitdagingen en onder andere het zien van voortgang. Dit alles is gebaseerd op de theorieën van Yu-kai Chou.

Experience Design

Tijdens het gehele proces is de klant in contact met SPUR. Door de touchpoints is er een totaalbeleving gecreëerd die klanten met producten en digitale media verbindt.

Fysieke Producten en Interactie

De touchpoints zijn fysieke en digitale onderdelen van SPUR. De fysieke producten zijn de kaartjes en de onderdelen zoals het offerte bord waarbij in een vroeg stadium co-creatie kan worden ervaren. 

Storytelling

Storytelling is toegepast op het gehele concept van SPUR. Met het doel om de klant beter te informeren en met storytelling wordt dit op een vlotte manier gepresenteerd. 

User testen

Om het product te laten aansluiten bij behoeften van klanten zijn user testen uitgevoerd. In totaal heeft SPUR drie iteraties doorstaan die gebaseerd zijn op in totaal 14 testen. Deze hebben gezorgd voor verbetering op het gebied van User Experience en User Interface.  

Hoofd ingrediënten voor delightful experience

SPUR creëert een delightful ervaring door meerdere factoren. Allereerst de unieke manier om de klant aan de hand te nemen in het Koek-proces. De kaartjes die onverwacht komen en aansluiten op de behoefte maken het een delightful geheel. Als kers op de taart maken de interacties taken die uitgevoerd moeten worden door de klant makkelijker.  


Op zoek naar een stage? Join us!

Bekijk vacature
Oersoep Label design
Branders Online casino
Ratio Case Dashboard
Install app
Tap
then