2021-07-07 | Stan van Dijk

5 tips voor een ondernemende zomer

De vijf gouden tips om ondernemend de zomer door te komen!

Tip 1. Repareer het dak als de zon schijnt

Het beste moment om dingen te fixen is als de zon schijnt. Neem hiervoor de tijd gedurende de zomerperiode. Nieuwe projecten uitstellen tot na de zomer lijkt vaak logisch of praktisch, maar is helemaal niet nodig. Voor ons juist de ideale periode om nieuwe dingen voor te bereiden en alvast in de steigers te zetten! Zo hebben wij bijvoorbeeld net wat meer aandacht voor onze eigen website, persoonlijke ontwikkeling en die projecten waar we al eens aan zijn begonnen maar nooit echt hebben afgemaakt (iedereen kent ze wel!). Verder is deze tijd ook ideaal om alvast na te denken over de kansen en mogelijkheden ‘after-Corona’.

Tip 2. Ben niet bang voor nieuwe ideeën, ben bang voor de oude.

Een bekende valkuil is het te lang blijven hangen in oude patronen. We doen het toch al jaren zo? En onze branche is toch niet zo dynamisch? Het gaat toch best goed zo? Maar de wereld verandert continu en wacht op niemand. Dat vraagt om meebewegen. Verwacht in ieder geval geen grote wonderen als je altijd maar hetzelfde blijft doen. Hier een paar slimme vragen om eens goed over na te denken: 

- Is mijn merk en aanbod nog relevant en aantrekkelijk genoeg? En is dat morgen, over 6 maanden of over 3 jaar nog steeds? Is dat twijfelachtig of in ieder geval onzeker, dan is dit waarschijnlijk al het perfecte moment om na te denken over hoe je jouw onderneming wel future proof kan gaan maken. 

- Denken we wel voldoende na over geheel nieuwe kansen en mogelijkheden? Zeker nu we met zijn allen aan het resetten zijn en er na corona tijd misschien wel nieuwe spelregels worden bepaald? 

- Wat hebben we, naast de standaard formule van een goed product met een prima prijs en de onvermijdelijke goede service, eigenlijk verder nog te bieden? Aan onze klanten, collega’s en nieuw talent?


Kun je wel wat hulp gebruiken met het stellen van de juiste vragen?

Vrijblijvende brainstorm

Tip 3. Als het gras groener is bij de buren, dan zorgen zij er waarschijnlijk beter voor.

Jep, het gras is altijd groener bij de buren! Tenminste, dat lijkt vaak zo, het is een bekend fenomeen. En van de buitenkant zie je natuurlijk voornamelijk wat goed gaat en in mindere mate de problemen achter de schermen. Maar als het gras echt altijd groener is bij de buren, dan zorgen ze er waarschijnlijk ook gewoon beter voor! Want wat extra aandacht en moeite doen maakt vaak een groot verschil. 

Wij zien het vaak van dichtbij gebeuren, dus hierbij een klein kijkje in onze keuken: tijdens creatieve hackathons laten we klanten met voorbeelden komen van bedrijven, merken, campagnes, websites of apps die zij goed of inspirerend vinden. Vaak komen dan bekende voorbeelden voorbij. Red Bull om hun branding en marketing, grote digital agencies om hun website en Thuisbezorgd om hun app. CoolBlue doet het ook altijd goed met hun ‘alles voor een glimlach’. Oke gaaf, wij vinden dat ook prima voorbeelden, maar weet je hoe goed deze bedrijven hun gazonnetje wel niet bijhouden!? Die maaien, sproeien, wieden en bemesten zowat continu! 

Moraal van het verhaal: hun merk, reputatie, website of wat dan ook, valt op en is onderscheidend omdat ze daar vooraf heel goed over hebben nagedacht. Ze hebben daar vervolgens hun stinkende best voor gedaan… en dat blijven ze dag in dag uit ook doen. Een beetje is gewoon niet meer voldoende in deze wereld. De vraag is dus, doe je echt genoeg om boven het gemiddelde maaiveld uit te steken?

Tip 4. Als je focust op de kosten, dan gaat de kwaliteit omlaag. Als je focust op de kwaliteit, dan gaan de kosten omlaag.

Vaak is een van de eerste vragen die ons gesteld wordt: “Wat kost dat dan?”. Wij stellen dan meteen de vraag terug: “Wat denk je dat het allemaal op kan leveren?” Want hoewel iedereen het eens is met de stelling dat de kosten voor de baten uitgaan, zijn er maar relatief weinig mensen die daar ook zo naar handelen. Onze collega Manon schreef hier recentelijk een story over

Als de focus alleen maar op de kosten ligt, gaat dat vaak ten koste van hetgeen je uiteindelijk wilt bereiken. Het helder definiëren van doelstellingen (en KPI’s) en een slimme roadmap daar naartoe, helpt je dan om alles in een beter en realistisch perspectief te zien. En dat kan vaak nog steeds snel en in behapbare en betaalbare stappen. Uit ervaring kunnen wij zeggen dat ondernemers die focus hebben op het proces en de kwaliteit van het eindproduct uiteindelijk beter scoren en verder komen. Dus doen, je zult zien dat je ervoor beloond gaat worden!

5. De weg naar succes is altijd “under construction”

Het is nou eenmaal zo. Wat vandaag goed werkt, kan morgen weer de op een na beste oplossing zijn. Wil je jouw branding strategie opnieuw goed neerzetten of kan je website wel een update gebruiken? Begin er gewoon aan! Wacht niet tot de perfecte uitwerking, dan ben je vaak al te laat. 

Maar let op, niets is zo definitief als voorlopige oplossingen. “Oke laten we het voor nu dan maar even zo doen, later pakken we het nog eens serieus op”. En plots blijkt die tussenoplossing na een jaar nog steeds de standaard te zijn. Herkenbaar? Het is dus wel belangrijk om een goed proces te volgen, waar genoeg ruimte blijft bestaan voor creativiteit en doorontwikkeling. 

Bij Koek zijn we fan van een gebalanceerde mix tussen eerst denken dan doen, en eerst doen dan denken. Te veel nadenken, meetings en brainstorms kunnen de voortgang in de weg staan. Te snel beginnen zonder er eerst goed over na te denken heeft weer als risico dat je het later deels overnieuw kunt doen. Onze design thinking werkwijze is ideaal om te helpen met het stroomlijnen van een snel en productief proces, waarin alles continu in balans blijft.


Interessant? We sparren er graag even over in een vrijblijvend gesprek.

Plan gesprek

Geniet vooral ook van de zomer!

Of je nu actief aan de slag gaat of juist gaat nadenken over de toekomst, we wensen je vooral veel plezier deze zomer. Gebruik vooral ook ‘de luxe van tijd’ om bovenstaande tips eens te overwegen en buiten de gebruikelijke kaders te denken. En wie weet kom je dan sterker dan ooit weer aan het front!

Ook interessant...

Koek

Koek ontwikkelt door

Manon Marinussen

Wat kost een app?

Swipe to discover
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then