2022-08-15 | Ben van de Sande

Belang van human business

Vertrouwen, moeite doen, empathie, loyaliteit, communicatie en relevantie spelen namelijk in beide gevallen een essentiële rol. Als enthousiaste storyteller ben ik geneigd om mijn inzichten op dit vlak zoveel mogelijk te delen met anderen. Soms lijkt het wel een beetje op preken! 

Sorry daarvoor, maar mijn intentie is oprecht. Ik weet dat ik de wijsheid niet in pacht heb en het is geenszins de bedoeling mijn gelijk te halen of om te overtuigen. Het gaat mij alleen maar om het aanzetten tot nadenken. Om onze huidige manier van denken en doen eens even opnieuw te bekijken en te herijken. En dan niet alleen op basis van bekende economische verdienmodellen, bewezen management- en marketingtechnieken of technologische mogelijkheden, maar ook op basis van biologie, psychologie, antropologie en sociologie. Kortom, de zaak weer eens wat meer benaderen vanuit onze natuur, hoe wij als mensen in elkaar zitten.   

De macht van de ratio

Het is overduidelijk dat de ratio (het linkerdeel van onze hersenen) ons heel veel welvaart heeft gebracht. We zijn in de laatste decennia beter, sneller en efficiënter dan ooit geworden. Dat heeft een wereld van overvloed voortgebracht, waarin zo’n beetje alles 24/7 verkrijgbaar is. Met hoge kwaliteit, prima service en scherpe prijzen, met dank aan automatisering, digitalisering en het internet. Voor de klant is dit pure luxe, zij zijn immers aan de macht. Maar bij veel bedrijven gaat het steeds meer piepen en kraken. Nu zeker. De concurrentie is killing, marges staan onder druk, en loyaliteit van klanten en personeel wordt steeds minder vanzelfsprekend… Wat nu?

Gewoon doorakkeren kan natuurlijk

Je kunt blijven proberen om het via de bekende, standaard routes voor elkaar te krijgen. Zoals het ons is aangeleerd op school en door ervaren seniors. Elke dag de messen slijpen, knokken en winnen van de rest van de wereld op basis van logica en feiten. En daar is op zich niks mis mee. Zolang je je maar beseft dat deze aanpak is ontwikkeld en succesvol was in een andere tijd. Een tijd van relatieve schaarste waarin we nog niet alles hadden en we met een slim bedachte marketing mix (de welbekende p’s) nog konden verrassen en verleiden. Een tijd waarin de massamedia serieus impact hadden en je nog 100% controle had over je naam en faam. Zo’n traditionele aanpak is vandaag de dag gewoonweg niet meer voldoende. De nieuwe generaties zijn verwend en eisen meer dan een standaard aanbod dat ze binnen een paar minuten Google-en op 100 verschillende plekken tegen dezelfde prijs en condities (of beter) kunnen aanschaffen. Die zijn steeds vaker op zoek naar een relevante, mentale klik in ruil voor hun loyaliteit. En dat zie je terug op alle fronten, zowel in consumentenmarkten als in B-to-B.     

Wat zou de wereld missen?

Ik heb de mazzel dat ik wekelijks in brainstorms zit met ondernemers die hebben besloten om het anders te gaan aanpakken. Die inzien of aanvoelen dat een toekomstbestendige formule meer nodig heeft dan een goed product, met een goede service tegen een scherpe prijs. En dat de oplossing wellicht gevonden kan worden aan de menselijke ‘softe’ kant. Het domein van creativiteit, intuïtie, empathie, inspiratie en beleving, dat lange tijd is verwaarloosd door de dominantie van het rationele, cijfermatige succes. En, hoe onwennig dat in eerste instantie ook voelt, het lukt dan bijna altijd om een ‘mission statement’ om te buigen naar een inspirerende filosofie. Om dna en mentaliteit veel meer gewicht te geven en nieuwe doelstellingen te formuleren op het gebied van merkbeleving en werkbeleving. Niet ter vervanging van de feitelijke voordelen, maar als noodzakelijke aanvulling daarop. Zodat er uiteindelijk een authentiek verhaal ontstaat over meerwaarde en relevantie. Met een sterk en overtuigend antwoord op vragen als “Waarom komen we elke ochtend ons bed uit? en “Wat zou de wereld missen als we er morgen niet meer zouden zijn?“. 

Niets menselijks is ons vreemd

Als we een aantal vooraanstaande visionairs en futuristen mogen geloven, hangt zakelijk succes in de nabije toekomst steeds meer af van het vermogen om lange termijn relaties op te bouwen. En rekening houdend met de supersnelle digitalisering en automatisering van deze tijd, moeten we op zoek naar een betere balans tussen high tech en human touch. Want alles wat niet geautomatiseerd kan worden, wordt met de dag waardevoller. En hoe we het ook wenden of keren, mensen gaan relaties aan met mensen en niet met een product, telefoon of computer...     


Bij Koek brengen we dit in de praktijk door te werken met een brandbook. Download die van ons voor een sneak peak!

Download brandbook

Ook interessant...

Ben van de Sande

Sociaal medicijn

Ion Baaijens

Website of een Web app?

Brand Experience

Ben van de Sande

Swipe to discover
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then