2022-04-21 | Sien Oldenziel

Social media marketing, hoe pak je dat aan?

Social media staat nog altijd bij veel bedrijven onderaan de takenlijst. Dit terwijl social media juist van groot belang is, zeker ook zakelijk. We zijn namelijk meer online dan ooit. Per dag kijken zo’n  5 miljoen Nederlanders op hun Facebook Feed en versturen ze miljoenen tweets. Door je merk online goed neer te zetten kun je makkelijk een nieuwe doelgroep bereiken, en bereik is nou eenmaal wat nodig is om je bedrijf op de kaart te zetten. Maar hoe pak je zoiets nou aan? In dit blog geef ik 3 tips om jouw social media marketing naar the next level te brengen. 

1. Plannen

Om je social media volgers te laten groeien zal er veel content geplaatst moeten worden. Regelmatig posten is belangrijk, want wanneer mensen zien dat je actief bent op social media zullen ze je sneller gaan volgen. Daarnaast helpt regelmatig posten ook om engagement met je volgers op te bouwen. Engagement is de betrokkenheid van volgers op social media. Dit geeft dus aan in hoeverre mensen de berichten van jouw bedrijf interessant vinden. Pas wel op dat je niet te veel gaat posten, zo’n 2 a 3x per week is genoeg. Dit houden wij ook aan bij Koek. Wanneer je dagelijks gaat posten zal dit er namelijk voor zorgen dat de interacties achter blijven. Vaak komt namelijk alleen de meest recente post op de feed van je volgers voorbij, het is dus belangrijk dat je al je posts genoeg tijd geeft om even te shinen.

2. Interactie

Ga de interactie aan met je volgers! Het is belangrijk dat je volgers zich gezien voelen. Denk er over na: What's in it for them? Je kunt bijvoorbeeld heel simpel de interactie aangaan door middel van het beantwoorden van vragen of door het liken van reacties. En als je op zoek bent naar meer, kun je eventueel ook polls plaatsen of je volgers eens vragen naar hun mening. Zo plaatsen wij bij Koek elke week een nieuwe poll op Instagram en gaan op deze manier de interactie met onze fanclub aan. Daarnaast is dit ook super handig, je kunt je volgers namelijk laten meedenken over bepaalde onderwerpen en dat kan super waardevol zijn!

3. Wees creatief!

Eigenlijk kan op social media (bijna) alles. Je wilt aandacht trekken en ervoor zorgen dat mensen meer over jouw bedrijf willen weten. Informele posts met hier en daar een grapje doen het vaak goed. Kijk maar eens naar de social media van Bol.com. Met 233.000 volgers op Instagram zijn zij één van de meest gevolgde bedrijven van Nederland. Hun posts bestaan voornamelijk uit woordgrappen die te maken hebben met de producten die ze verkopen. Dit zie je ook bij Coolblue (530.000 volgers), zij gebruiken ook humor om hun producten te verkopen. Ga dus opzoek naar een relevante, creatieve manier om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. 

Dit waren een paar kleine tips voor social media marketing. Het belangrijkste wat ik nog kan meegeven: onderschat de kracht van social media niet. Ga brainstormen over nieuwe content en kijk wat werkt voor jouw volgers! Zelf zijn wij ook altijd bezig met het verbeteren en creëren van onze social media content. Dus heb je nog tips of misschien een leuk idee? Laat het ons dan weten :).


Also interesting...

Sien Oldenziel

De eerste week van Sien

Manon Marinussen

De Koek hoogtepunten van 2021

Front End Developer

Bouw mee aan de Airbnb voor kantoren!

Swipe to discover
a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then