2022-06-01 | Jeffrey Meulendijks
De digitale wereld is constant in beweging en probeert de gebruiker op steeds meer moderne manieren te prikkelen. Door technologische innovaties, de toenemende concurrentie en de steeds veranderende wensen van de markt, is het belangrijk om continu te schakelen. Want degene die zich het beste aanpast aan deze snel veranderende omgeving maakt de grootste kans om voorop te blijven. Relevantie en een unieke gebruikerservaring spelen daarbij een grote rol. Daarom is het doorontwikkelen en optimaliseren van web apps ‘key’ binnen onze branche.
Maar hoe pak je dat aan? Een goede en faire samenwerking is uiteraard noodzakelijk voor succes op zowel korte als langere termijn. En niets is daarbij zo motiverend dan dat alle partijen daarvan profiteren. Maar met welke vorm creëer je dan de meeste impact? En welk contract past het beste bij die samenwerking? Eén ding staat wat ons betreft vast: de tijd van losse projectjes of uurtje-factuurtje is niet meer van deze tijd.
“We leveren wat we hebben afgesproken (continuous development) en investeren daar waar we denken de meeste impact te kunnen realiseren (performance)”
Een prestatiecontract is volgens het burgerlijk wetboek een contract waarin partijen afspraken maken over een te leveren prestatie, ongeacht hoe de leverancier dit feitelijk gaat organiseren voor zijn opdrachtgever. Een prestatie moet dan gezien worden als een te bereiken resultaat en draait dus om output en impact.
‘Niet de inspanning, maar het resultaat dat telt’
De performance contracten die wij met onze klanten aangaan houden in dat onze waardering en beloning meegroeit met het resultaat. Een echte win-win situatie dus door het wederzijdse belang. Uiteraard doen we sowieso wat er gedaan moet worden, maar het geeft ons vooral ook de vrijheid en drive om verder te kijken en meer te doen. Zo gebruiken we onze expertise en tijd optimaal om het maximale te bereiken.
Voor een performance contract is het belangrijk dat er maar één variabele is waar je de prestatie aan gaat meten. Één helder, strak omschreven doel waar je samen naar toe werkt. Voorbeelden hiervan zijn;
Daarbij is het belangrijk dat deze cijfers betrouwbaar worden gemeten en transparant zijn voor iedereen. Niet alleen voor het onderling vertrouwen, zeker ook omdat het enorm motiveert om nog meer gas te geven.
Natuurlijk is geen enkele uitdaging hetzelfde en zal er voor elke samenwerking een contract op maat gemaakt moeten worden. Maar een aanpak die voor beide partijen lucratief is, is hoe dan ook een goede start voor gezamenlijk succes.